Dnia 12 września 2017 r. cztery pary małżeńskie z gminy Świecie nad Osą zostały uhonorowane

medalami „ Za długoletnie pożycie małżeńskie”, przyznanymi przez Prezydenta RP.

W imieniu Prezydenta RP odznaczenia dla małżonków obchodzących 50-lecie pożycia małżeńskiego wręczył Wójt Gminy Ireneusz Maj w obecności Przewodniczącego Rady Gminy Kazimierza Malickiego i Kierownika USC Mirosławy Wojciechowskiej.

Medale otrzymali od lewej Państwo Barbara i Jan Korzeniak z Lisnowa-Zamku, Państwo Renata i Jan Grzuchowscy z Widlic, Państwo Krystyna i Kazimierz Gil z Rychnowa oraz Państwo Romualda i Jerzy Wiśniewscy z Rychnowa.

Przy wspólnym toaście władze samorządowe życzyły Jubilatom długich lat życia w zdrowiu i pomyślności.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. wprowadzono możliwość przejścia, przed osiągnięciem wieku emerytalnego, na częściową emeryturę rolniczą. Z takiej możliwości mogli skorzystać mężczyźni, którzy osiągnęli wiek 65 lat i posiadali co najmniej 40 letni okres podlegania rolniczemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu.

 

Dla kobiet świadczenie to byłoby dostępne od 2021 r. (po spełnieniu warunków dot. wieku 62 lat i podlegania rolniczemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez co najmniej 35 lat).

W związku z obniżeniem wieku emerytalnego od dnia 1 października 2017 r.(do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn) częściowa emerytura rolnicza nie będzie przyznawana. Natomiast częściowe emerytury rolnicze przyznane przed dniem 1 października 2017 r. Kasa zamieni z urzędu – od tej daty – na emeryturę rolniczą w powszechnym wieku emerytalnym.

Emerytura rolnicza w powszechnym wieku emerytalnym składa się z części składkowej i części uzupełniającej. Część składkowa jest wypłacana zawsze, natomiast wypłata części uzupełniającej ulega zawieszeniu, jeżeli emeryt nie zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej. Nie dotyczy to sytuacji, gdy emeryt prowadzi działalność rolniczą z małżonkiem podlegającym ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu z mocy ustawy, gdyż wówczas wypłata części uzupełniającej nie zostanie zawieszona.

 

W związku z tym, jeżeli emeryt nie zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej – z wyjątkiem sytuacji, o której mowa powyżej – to Kasa, przyznając emeryturę rolniczą od 1 października 2017 r., zawiesi wypłatę części uzupełniającej.

Podjęcie wypłaty części uzupełniającej emerytury rolniczej nastąpi po zaprzestaniu przez emeryta prowadzenia działalności rolniczej – od miesiąca, w którym zostanie dostarczony do Kasy dokument potwierdzający ten fakt.

 

Uznaje się, że emeryt zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej, jeżeli ani on, ani jego małżonek nie jest właścicielem (współwłaścicielem) lub posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (tj. o powierzchni użytków rolnych przekraczających 1 ha fizyczny lub przeliczeniowy) i nie prowadzi działu specjalnego.

Zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej może być dokonane poprzez zawarcie w formie aktu notarialnego jakiejkolwiek, dopuszczalnej prawem cywilnym, umowy (darowizny, sprzedaży, o dożywocie) przenoszącej własność i posiadanie gospodarstwa rolnego na pełnoletnią osobę bądź wydzierżawienie na podstawie umowy pisemnej, zawartej co najmniej na 10 lat i zgłoszonej do ewidencji gruntów i budynków, osobie nie będącej:

  1. małżonkiem emeryta lub rencisty,
  2. jego zstępnym lub pasierbem,
  3. osobą pozostającą z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym,
  4. małżonkiem osoby, o której mowa w lit. b lub c.


Dopuszcza się również zawarcie umowy dzierżawy z dzieckiem, przy czym rodzice wydzierżawiając gospodarstwo rolne dziecku są zobowiązani do złożenia oświadczeń o nieprowadzeniu działalności rolniczej na tym gospodarstwie.

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2016 r. poz. 277 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 38).

 

Przekazano za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Konkurs „Wybieram wybory” o wyborach samorządowych. PKW przyjęła regulamin II edycji

Znamy już szczegóły II edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Prawie Wyborczym „Wybieram wybory”. Państwowa Komisja Wyborcza na posiedzeniu w poniedziałek, 28 sierpnia przyjęła regulamin Konkursu. Będzie on poświęcony wyborom samorządowym, które odbędą się jesienią przyszłego roku.

Konkurs, organizowany przez Państwową Komisję Wyborczą i Krajowe Biuro Wyborcze, jest skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest upowszechnianie wiedzy na temat prawa wyborczego – w szczególności dotyczącego wyborów samorządowych, propagowanie idei udziału w tych wyborach oraz świadomego uczestnictwa w procesie wyborczym. 

Chętni uczniowie mogą zgłaszać się do udziału w konkursie za pośrednictwem dyrektora swojej szkoły do 17 października br. 9 listopada o godzinie 10.00 odbędzie się szkolny etap Konkursu – test wyboru, składający się z 25 pytań.  Zakres tematyczny pytań obejmować będzie działy I i II oraz VII - IX Kodeksu wyborczego – zawierające przepisy wstępne, zapisy o organach wyborczych oraz przepisy dotyczące wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, wyborów wójta, burmistrza i prezydenta miasta, a także przepisy karne.

Wyniki etapu szkolnego ogłoszone będą 16 listopada.

Uczniowie, zakwalifikowani do etapu wojewódzkiego, będą pisali pracę na jeden z trzech tematów: „Istota i funkcje samorządu terytorialnego, a system wyborczy (większościowy, czy proporcjonalny)”, „Wybory do organów samorządu terytorialnego w II Rzeczypospolitej” lub „Udział władzy sądowniczej w organizacji i przeprowadzaniu wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wyborów wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)”.

Rozstrzygnięcie drugiego etapu konkursu nastąpi do 15 lutego 2018.

W trzecim, ogólnopolskim etapie Konkursu najlepsi uczniowie z całej Polski spotkają się 15 marca 2018 roku w Warszawie z Państwową Komisją Wyborczą i będą odpowiadać na trzy losowo wybrane pytania – podobnie jak w etapie szkolnym przygotowane na podstawie działów I, II oraz VII-IX Kodeksu wyborczego.

Najlepsi uczniowie otrzymają nagrody pieniężne – za pierwsze miejsce 1300 złotych, za drugie - 800, a za trzecie – 600 złotych. Opiekunowie laureatów także dostaną nagrody – 600 złotych. Autorzy najlepszych prac w województwach otrzymają nagrody rzeczowe.

Szczegóły znajdują się w Regulaminie Konkursu.

Informacje na temat Konkursu będą systematycznie publikowane  na stronie www.pkw.gov.pl oraz na portalu edukacyjnym www.wybieramwybory.pl . Informacje pojawiać się będą także na profilach Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Komisji Wyborczej w serwisach  społecznościowych.

W I edycji konkursu, która odbyła się wiosną tego roku wzięło udział ponad 4 600 uczniów z niemal 570 szkół z całego kraju. W finale zwyciężył Karol Piwoński z VIII Liceum Ogólnokształcącego im.  Władysława IV w Warszawi. Drugie miejsce zajął Jakub Żebrowski z Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Księdza Bosko z Łodzi, a trzecie – Karolina Grygorczyk z Zespołu Szkół im. gen. Nikodema Sulika - Liceum Ogólnokształcącego w Dąbrowie Białostockiej.